Mobilfri skole

Fra høsten 2013 har Ringerike Steinerskole vært mobilfri.

Med dette ønsker vi å bidra til bedre konsentrasjon om undervisningen, bedre sosialt samvær mellom elevene i friminuttene, samt reduksjon av den totale strålebelastningen på skolen. Elevrådet, FAU og kollegiet har i fellesskap kommet frem til retningslinjer for hva det innebærer å være en mobilfri skole.

En mobil fri skole innebærer at:

• Elevene skal ikke bruke sine mobiltelefoner på skolens område.
  • Elevenes mobiltelefoner skal leveres på kontoret når elevene kommer til skolen. Mobiltelefonene oppbevares i mobilhoteller på kontoret ut dagen.
  • Om en elev ikke har levert sin mobil og tar den frem  i løpet av skoledagen, vil lærer inndra mobiltelefonen ut dagen.
  • Mobiltelefonene blir utlevert ved skoledagens slutt.
  • Om elever har behov for å kontakte foreldre i løpet av skoledagen, skal de benytte kontorets telefon.
  • Elevene bør merke mobiltelefonene og benytte deksel/skjermbeskytter – slik at de ikke blir
    ødelagte/ripete el.l.
  • Foreldrene skal ha sine mobiltelefoner avslått når de er på skolens område. Dette gjelder også på
    foreldermøter, mnd. fester eller andre tilstelninger på skolens område.
  • Reglene for mobiltelefon gjelder også bruk av privat ipad og øvrige elektroniske duppeditter og
    gadgets.
  • Bruk av mobiltelefon er tillatt for elevene, når den i enkelte tilfeller er et nødvendig verktøy i forbindelse med undervisning.

Vi oppfordrer foreldrene til å støtte vår praksis for et godt sosialt og mobilfritt læringsmiljø!